Nazca deel 2

22 februari 2020 - Chachapoyas, Peru

Het was al donker toen de taxischauffeur / gids mij bij mijn hostel in Nazca afzette . Ik geef deze man trouwens voor het verdere verhaal even de naam 'Luie Straatmuzikant' , dit naar een sketch van de cabaratier Hans Teeuwen waar hij een straatmuzikant imiteert die een lied ten gehore brengt:  na enkel 1 x 'Lalala'  te hebben gezongen, steekt hij al zijn hand op en vraagt: "Geld"?   Want zo bleek mijn gids namelijk ook het liefst zijn geld te verdienen,  maar dat bleek pas later.

20200210_103211

Een superklein oud vrouwtje verwelkomde ons in 'Hostal Camiluz'  en gaf mij vanachter een rommelig bureautje, de sleutel van mijn kamer. Luie Straatmuzikant drukte mij op het hart de volgende morgen op tijd klaar te staan, want we zouden vroeg naar Nazca airport rijden. Dit om vanuit een klein vliegtuigje, de beroemde Nazca lines te gaan bekijken. Ik verzekerde hem dat ik op tijd zou zijn.  Luie Straatmuzikant knikte tevreden en pakte van ergens uit de chaos op het bureau, een map. Hij opende hem ergens in het midden en liet mij twee geplastificeerde bladzijden zien met plaatjes van andere bezienswaardigheden in Nazca.  Wat die precies waren, weet ik nu niet meer,  maar wat ik nog wel weet was dat het vier bezienswaardigheden waren,  dat ze buiten mijn officiele (en dus betaalde) programma vielen en dat er een begraafplaats voor mummies bijzat, genaamd Chauchilla cemetary.

"You back very early, much time to see otro things. You want?"

Het begon weer te stinken: alweer een gids die er een handeltje op na hield.

Of was het dat misschien dat Chauchilla cemetary mij toen reeds met haar onwelriekende geuren riep?  Want ook al zei ik

' Give me the map, let me read and think about it and i will tell you in the morning'

toch was mijn interesse voor deze lugubere bijzienswaardigheid toen al  gewekt.

Luie Straatmuzikant leek verstoord door mijn antwoord. Het enige wat hij verder nog zei was:

" Ok,  see you in morning,  early. Remember: checkout 11.00!"

Nadat ik mijn vier stuks bagage naar boven had gezeuld, op mijn bed lag en nog eens in mijn reispapieren keek, stond dat ik na het vliegen over de Nazca lijnen  'the afternoon free'  had. Pas om half negen ' s avonds zou ik de nachtbus naar Arequipa pakken.  Ik keek nog eens naar al mijn koffers en langzaam begon het mij te  dagen: wat moest ik in godsnaam met mijn bagage doen als ik niet iets uit de map van Luie Straatmuzikant zou kiezen.  Zei hij daarom zo nadrukkelijk

" Checkout 11:00" ?

1. Harrie meerendonk:
    22 februari 2020
    mooie fotos zie enkel weinig nazca lijntjes
  2. Joris Messer:
    22 februari 2020
    Ja klopt, dat is een beetje manco van dit blog: hij pakt vanzelf de laatste foto's, en dat kunnen foto's zijn die niets met het verhaal te maken hebben. Ik ga erachteraan !
  3. Rosa Heiremans (Alpenrose):
    22 februari 2020
    Toch wel machtig en prachtig hé. Vanuit je luie huiskamer profiteren van het zweet van deze reiziger.
  4. Joris Messer:
    23 februari 2020
    Haha, jij snapt het Rosa!